Eroica

Retrospektywa – Bogumił Kobiela
(dramat, nowele filmowe, wojenny)
Polska 1958; 1 godz. 18 min.
reżyseria Andrzej Munk
scenariusz Jerzy Stefan Stawiński
zdjęcia Jerzy Wójcik
muzyka Jan Krenz

obsada: Edward Dziewoński, Ignacy Machowski, Leon Niemczyk, Tomasz Zaliwski, Barbara Połomska, Kazimierz Opaliński, Roman Wilhelmi, Michał Szewczyk, Zofia Czerwińska Stanisław Bareja, Eleonora Lorentz, Bogdan Baer, Emil Karewicz, Roman Hubczenko,Tomasz Lengren, Jerzy Felczyński, Zygmunt Listkiewicz, Henryk Bąk, Mariusz Dmochowski, Roman Kłosowski, Bogumił Kobiela, Tadeusz Łomnicki, Kazimierz Rudzki, Józef Kostecki, Józef Nowak, Wojciech Siemion

 opis filmu: Jedno z czołowych osiągnięć "szkoły polskiej", będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film należy do rzadko spotykanego gatunku - składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku Dzidziusiu, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu i po raz pierwszy przedstawiono w niej życie polskich oficerów w obozie jenieckim w czasie ostatniej wojny. Do legendy urasta tu ucieczka por. Zawistowskiego. Tylko najbardziej wtajemniczeni wiedzą, że cały czas jest on w obozie - ukryty w przewodzie wentylacyjnym. Mimo starań i opieki kolegów bohater umiera - z zimna i samotności. A wszystko po to, by zachować legendę, która podtrzymywała na duchu wszystkich stłoczonych w obozie żołnierzy.


 

  Zezowate szczęście

Retrospektywa – Bogumił Kobiela 
(komedia)
Polska 1960; 1 godz. 47 min.
reżyseria Andrzej Munk
scenariusz Jerzy Stefan Stawiński
zdjęcia Jerzy Lipman, Krzysztof Winiewicz
muzyka Jan Krenz

obsada: Bogumił Kobiela, Ciesielska Basia, Helena Dąbrowska, Barbara Kwiatkowska, Krystyna Karkowska, Barbara Połomska, Tadeusz Bartosik, Henryk Bąk, Aleksander Dzwonkowski, Wojciech Lityński, Kazimierz Opaliński, Jerzy Pichelski, Adam Pawlikowski, Wojciech Siemion, Irena Stalończyk, Edward Dziewoński, Wiesław Gołas, Tadeusz Janczar, Wojciech Skibiński, Stanisław Jaworski, Zygmunt Listkiewicz, Zbigniew Cynkutis, Maria Kaniewska, Witold Sadowy, Mariusz Dmochowski, Tadeusz Waczkowski, Andrzej Krasicki, Roman Polański, Wojciech Pokora, Leonard Pietraszak, Ewa Wiśniewska,
Jerzy Dobrowolski, Józef Nowak, Zdzisław Leśniak    

 opis filmu: Film opowiada w groteskowo-karykaturalnym ujęciu o losach pechowego oportunisty, który w różnych warunkach na przestrzeni dwudziestu lat usiłuje przypodobać się aktualnym władzom. Wszelkie te próby "dobrze widzianych" metamorfoz kończą się fiaskiem. Piszczyk pozostaje antybohaterem, ponieważ kolejnych, bezkrytycznych przemian dokonuje za późno. Piszczyk chce za wszelką cenę dostosować się do aktualnej sytuacji politycznej, lecz z różnych powodów mu się to nie udaje. Pragnie być wzorowym harcerzem ale kompromituje się na defiladzie. Podczas antysemickich ekscesów na uniwersytecie wzięty został za Żyda, kiedy zaś znalazł się wśród bojówkarzy niszczących sklepy żydowskie, pobili go policjanci. Po wojnie los odwraca się wreszcie na korzyść pechowego Piszczyka.



 Miasto prywatne

Retrospektywa – Maciej Kozłowski
(dramat sensacyjny)
Polska 1994; 1 godz. 13 min.
reżyseria Jacek Skalski
scenariusz Jacek Skalski
zdjęcia Andrzej Adamczak
muzyka Marcin Krzyżanowski

 obsada: Bogusław Linda , Maciej Kozłowski, Maria Gładkowska , Mirosław Baka, Dariusz Gnatowski , Mirosław Zbrojewicz, Krzysztof Zaleski, Krzysztof Kiersznowski, Małgorzata Foremniak, Jan Tesarz, Mariusz Jakus, Piotr Gąsowski, Aleksandra Koncewicz, Maciej Pietrzyk, Piotr Cyrwus, Wojciech Biedroń , Lech Łotocki, Małgorzata Ostrowska-Królikowska, Adam Siemion

opis filmu: Niewielkie podwarszawskie miasteczko. Na jednym z podwórek rządzi paczka małolatów - Ali, Pawlik i „blond bogini" Małgośka, obiekt fascynacji obu „wodzów". Razem piją wino i snują plany na przyszłość. Kilka lat później ta grupa to już młodzieżowy gang. Ali i Pawlik skupiają wokół siebie grupę rówieśników, którzy nie potrafili znaleźć swego miejsca w społeczeństwie, a teraz chcą jedynie wieść wygodne i łatwe życie. Realizują to za pomocą brutalnych napadów i kradzieży. Gdy mija kolejnych parę lat, Ali i Pawlik kierują już lokalną mafią, która nie cofa się przed okrucieństwem i morderstwami, organizuje napady, obraca dużymi pieniędzmi. Na gangsterów przychodzi jednak chwila próby, gdy zaczynają wchodzić w dające duże pieniądze układy z politykami.

 Balanga

Retrospektywa – Maciej Kozłowski
(dramat)
Polska 1993; 1 godz. 16 min.
reżyseria Łukasz Wylężałek
scenariusz Łukasz Wylężałek
zdjęcia Krzysztof Tusiewicz
muzyka Voo Voo

 obsada: Jacek Pałucha, Paweł Fesołowicz, Jan Tesarz, Marcin Troński, Maciej Kozłowski – porucznik Bąkała, Zofia Merle, Sława Kwaśniewska, Stanisława Celińska, Joanna Żółkowska, Małgorzata Wachecka, Cezary Pazura, Piotr Gąsowski, Małgorzata Bogdańska-Kaczmarska, Grzegorz Klein, Joanna Trzepiecińska, Krzysztof Globisz, Piotr Cyrwus, Andrzej Pośniak, Adam Probosz, Jacek Skalski, Maciej Pietrzyk, Krzysztof Lang, Marek Frąckowiak, Maria Maj-Ratajczak, Marek Frąckowiak, Małgorzata Gudejko, Mieczysław Kadłubowski, Małgorzata Machalica, Włodzimierz Musiał, Marek Obertyn Piotr Siejka


opis filmu: Balanga to "Miasteczko Twin Peaks" po polsku - napisał po premierze filmu Tadeusz Sobolewski. "Nikt mi pewnie nie uwierzy, ale nie oglądałem żadnego filmu Davida Lyncha" - odpowiadał na spotkaniu z widzami Łukasz Wylężałek. I dodawał: "Balanga" jest filmem o nadziei". Słowa to dość przewrotne i prowokacyjne. Tym bardziej że fabularny debiut Wylężałka trudno nazwać optymistycznym. Wręcz przeciwnie - opisuje świat zdegradowany i przerażający, w którym królują strach, chamstwo i agresja. Rzecz dzieje się "na peryferiach polskiej rzeczywistości", na przełomie dwu epok historycznych i porządków społecznych. Akcja filmu zaczyna się od sceny morderstwa. Nocą na pustej ulicy taksówka potrąca poruszającego się z wysiłkiem człowieka. Przestraszony kierowca podnosi swą ofiarę i sadza na ławeczce przy przystanku autobusowym. Potem ucieka. Kiedy poszkodowanego znajduje policja, ten już nie żyje. Rozpoczyna się śledztwo. Prowadzi je miejscowy porucznik z sierżantem - kierowcą. W toku dochodzenia okazuje się, że denatem jest sfrustrowany, zapijaczony nauczyciel z lokalnej szkoły. Śledztwo staje się fabularnym pretekstem do ciągu retrospekcji, rzucających światło na okoliczności śmierci pedagoga. W ten sposób Wylężałek rozpoczyna opowieść o faktycznych bohaterach filmu, dwóch nastolatkach - Strusińskim, zwanym Świętym i Snajperze. Zrealizowany w rekordowo krótkim czasie (30 dni zdjęciowych) "półamatorski" film Wylężałka poraża turpistycznymi pejzażami i moralnym spustoszeniem bohaterów. Ostry, rwany montaż, kryminalna zagadka, a przede wszystkim bezlitosny portret fragmentu polskiej współczesności - to inne charakterystyczne elementy świata "Balangi". Wylężałek ukazał w niej "Polskę z parteru", dla której niewiele znaczą historyczne przełomy, strajki, podwyżki, zmiany rządowych koalicji. Tu każdy następny dzień dodaje się do automatycznie do poprzedniego, egzystuje się wrednie i tandetnie. Czy musi tak być? Czy bohaterowie Wylężałka mogą wydobyć się ze swego upodlenia? Ostentacyjną drastyczność "Balangi" można interpretować tak jak wczesne nowele Hłaski - jako krzyk niezgody wrażliwego twórcy na zeszmacenie człowieka, na jego - czy do końca świadomą i dobrowolną? - degrengoladę. Docenić też wypada odwagę reżysera, który - wbrew swym prowokacyjnym enuncjacjom - zrealizował film niekasowy, za to mówiący trochę prawdy o stanie ducha sporej części Polaków u progu lat dziewięćdziesiątych.

 
Jutro premiera

Retrospektywa – Kalina Jędrusik
(satyra)
Polska 1962; 1 godz. 21 min.
reżyseria Janusz Morgenstern
scenariusz Janusz Morgenstern / Jerzy Jurandot
zdjęcia Kurt Weber
muzyka Krzysztof Komeda

 obsada:  Gustaw Holoubek, Irena Malkiewicz, Kalina Jędrusik, Aleksander Bardini, Wieńczysław Gliński, Barbara Krafftówna, Tadeusz Janczar, Edward Dziewoński , Aleksander Dzwonkowski, Ignacy Machowski, Wojciech Siemion, Wanda Łuczycka, Irena Dziedzic, Bohdan Łazuka, Barbara Halmirska, Grzegorz Lasota, Hugo Krzyski, Stefan, Krystyna Sienkiewicz

opis filmu: Dyrektor teatru ma kłopoty z wystawieniem sztuki "Trzeci dzwonek". Główna gwiazda zespołu najpierw zgadza zagrać rolę charakterystyczną, a nie amantki, potem jednak się wycofuje. Reżyser faworyzuje swą przyjaciółkę, Perczykównę, główny amant żąda podwyżki . . . W końcu główną rolę obejmuje suflerka i dzięki temu premiera może się odbyć.

 

 

Gdzie  jest  trzeci król?

Retrospektywa – Kalina Jędrusik
(kryminał)
Polska 1967; 1 godz. 19 min.
reżyseria Ryszard Ber
scenariusz Maciej Słomczyński
zdjęcia Jacek Korcelli
muzyka Adam Walaciński

obsada: Andrzej Łapicki, Alicja Wyszyńska, Wieńczysław Gliński, Tadeusz Kondrat, Maria Wachowiak, Ryszard Pietruski, Kalina Jędrusik, Franciszek Pieczka, Wojciech Pokora Zbigniew Józefowicz, Leon Pietraszkiewicz, Adam Pawlikowski, Zbigniew Płoszaj

opis filmu: Milicja otrzymuje sygnał, że z mieszczącego się w starym pałacu muzeum może zostać skradziony cenny obraz. Na miejsce zostają wysłani kapitan Stefan Berent i porucznik Katarzyna Rogalska. Uchodząca za małżeństwo para ma podmienić arcydzieło na zawierającą nadajnik kopię. To z pozoru proste zadanie komplikuje się, gdy ginie kustosz muzeum, a po budynku zaczyna krążyć kilka kopii obrazu. Śledztwo dowodzi, że wszyscy mieszkańcy pałacu mają coś do ukrycia, od makabrycznych żartów, poprzez romans, aż do morderstwa.

 

 

Palec Boży

Retrospektywa – Marian Opania
(psychologiczny)
Polska 1973; 1 godz. 28 min.
reżyseria Antoni Krauze
scenariusz Antoni Krauze,Tadeusz Zawierucha
zdjęcia Jan Hesse
muzyka Zygmunt Konieczny

 obsada: Marian Opania, Maciej Englert, Grażyna Chęcińska, Stanisław Marian Kamiński Jerzy Moes, Stanisław Sparażyński, Janusz Zaorski, Michał Szewczyk, Irena Burawska, Maciej Grzybowski,
Tadeusz Schmidt

opis filmu: Młody chłopiec z prowincji, Tadeusz Kasprzak, z uporem stara się o przyjęcie go na studia aktorskie. Między jednym "oblanym" egzaminem, a drugim poznaje życie. Niepowodzenia doprowadzają go w końcu do załamania psychicznego. Po odbyciu kuracji, postanawia dalej walczyć z przeciwnościami losu, wspólnie z wdową po zmarłym przyjacielu.

 Piłkarski poker

Retrospektywa – Marian Opania
(komedia)
Polska 1989; 1 godz. 41 min.
reżyseria Janusz Zaorski
scenariusz Jan Purzycki
zdjęcia Witold Adamek
muzyka Piotr Figiel

obsada: Janusz Gajos, Małgorzata Pieczyńska, Marian Opania, Mariusz Dmochowski, Jan Englert, Edward Lubaszenko, Olaf Lubaszenko, Mariusz Benoit Zdzisław Wardejn, Henryk Bista, Piotr Grabowski, Bohdan Łazuka, Dariusz Szpakowski, Janusz Zaorski Bronisław Pawlik, Stefan Szmidt, Adam Baumann, Jan Jurewicz Bohdan Ejmont, Adrianna Biedrzyńska, Grzegorz Warchoł, Andrzej Zaorski, Jerzy Januszewicz, Marek Bargiełowski Borys Marynowski, Jerzy Bińczycki, Dariusz Dziekanowski, Józef Kalita, Krzysztof Zaleski

opis filmu: Klasyczna, polska komedia, której akcja rozgrywa się w środowisku piłkarskim. "Drukowane" mecze, przekupni sędziowie, nieuczciwi działacze - czy tak wygląda rzeczywistość polskiej ligi piłkarskiej? Zajrzyj za jej kulisy...

Plejada najlepszych aktorów oraz ciągle aktualny i gorący temat gwarantują sto pięć minut doskonałej zabawy.

 

Młody Ahmed (Le jeune Ahmed)

 Retrospektywa Kino wg Draguły. Wiara Europy
(dramat)
Belgia, Francja 2019; 1 godz. 24 min.
scenariusz, reżyseria Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
zdjęcia Benoit Dervaux

obsada: Idir Ben Addi, Olivier Bonnaud, Myriem Akheddiou

opis filmu: Tytułowy bohater to zdolny i błyskotliwy nastolatek. Podczas gdy jego rówieśnicy spędzają czas na beztroskich zabawach, on woli czytanie Koranu, gorliwe modły oraz naukę u zaprzyjaźnionego imama. Mężczyzna umiejętnie podsyca w chłopcu rosnący fanatyzm religijny. Jego zachowanie wkrótce staje się problemem zarówno dla rodziny, jak i nauczycieli. Na skutek niebezpiecznego incydentu Ahmed trafia do ośrodka resocjalizacyjnego. Czy zróżnicowany program reedukacyjny oraz niespodziewana przyjaźń pomogą skruszyć zbudowany przez chłopca mur oparty na fundamentalizmie, nietolerancji i agresji?

 

 

 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 Tajemnica objawienia (L'apparition)

Retrospektywa Kino wg Draguły. Wiara Europy
(dramat)
Francja 2018; 2 godz. 17 min.
scenariusz, reżyseria Xavier Giannoli
zdjęcia Éric Gautier

obsada: Vincent Lindon, Galatéa Bellugi, Patrick d'Assumçao, Anatole Taubman, Elina Löwensohn, Claude Lévèque, Gérard Dessalles, Bruno Georis

opis filmu: W małym miasteczku na południu Francji mieszka młoda dziewczyna, która utrzymuje, że przeżyła objawienie Matki Bożej. Pogłoski o domniemanym cudzie przyciągają na miejsce objawień rzesze pielgrzymów. Reporter znanej francuskiej gazety – Jacques Mayano – otrzymuje z Watykanu zlecenie zbadania tego zdumiewającego zdarzenia. Przedstawiona historia cały czas trzyma widza w napięciu. Z zaciekawieniem wyczekuje on stopniowo odsłanianych kolejnych tajemnic. 

Serafina (Seraphine)

Retrospektywa Kino wg Draguły. Wiara Europy
(dramat)
Belgia, Francja 2008; 2 godz. 5 min.
reżyseria Martin Provost
scenariusz Martin Provost, Marc Abdelnour

osada: Ulrich Tukur, Yolande Moreau, Serge Larivière, Nico Rogner, Geneviève Mnich, Sophie Raive, Françoise Lebrun, Adélaïde Leroux, Anne Bennent

opis filmu: Picasso, Rousseau i... Serafina. Prawdziwa historia niezwykłej kobiety, która podobnie jak polski Nikifor, stała się gwiazdą sztuki. Filmowe wydarzenie roku we Francji, wyróżnione siedmioma Cezarami w najważniejszych kategoriach. W 1913 roku niemiecki kolekcjoner Wilhelm Uhde, jeden z pierwszych nabywców dzieł Picassa, wynajmuje mieszkanie w Prowansji, aby pisać i odpocząć od intensywnego paryskiego życia. Do prac domowych zatrudnia Séraphine. Jego zaskoczenie jest olbrzymie, gdy odkrywa, że ta niezwykle charyzmatyczna kobieta obdarzona jest także niespotykanym talentem. Rozpoczyna się przejmująca i wyjątkowa znajomość pomiędzy marchandem malarskiej awangardy XX w. i kobietą wizjonerką.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury 

Złote rybki (Die Goldfische)

Kino znad granicy
(komedia)

Niemcy 2019; 1 godz. 51 min.
reżyseria Alireza Golafshan
autor muzyki Carlos Cipa
scenariusz Alireza Golafshan

obsada: Tom Schilling, Jella Haase, Birgit Minichmayr, Jan Hen-rik Stahlberg, Axel Stein

opis filmu: Oliver, młody karierowicz zarabiający pieniądze jako menadżer zarządzający kapitałem inwestycyjnym swoich klientów, śpieszy się na kolejne ważne biznesowe spotkanie. Niestety jego luksusowa limuzyna utknęła w korku, który nie może być przeszkodą w zbiciu fortuny, więc niecierpliwy przedsiębiorca decyduje się na brawurową jazdę pod prąd, której finał następuje w szpitalu, a kolejną konsekwencją wypadku jest wózek inwalidzki. Klinika rehabilitacyjna, w której ląduje bohater filmu jest koniecznością, ale Oliver nie zamierza się poddać i zrezygnować z prowadzenia interesów.

 Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit

 

 Moje dzieciństwo i ja  (Der Junge muss an die frische Luft)

Kino znad granicy
(komedia)
Niemcy 2018; 1 godz. 40 min.
reżyseria Caroline Link
scenariusz Ruth Toma
zdjęcia: Judith Kaufmann

obsada: Julius  Weckauf, Luise  Heyer, Sönke Möhring, Diana Amft, Joachim Król

Opis filmu: Hans-Peter, dziewięcioletni bohater najnowszego filmu Caroline Link, to najmłodszy przedstawiciel wielopokoleniowej zachodnioniemieckiej rodziny. Krótki wycinek z życia ludzi pamiętających jeszcze wojnę, ale już doświadczających efektów cudu gospodarczego lat 70., który oglądamy na ekranie, jest też opowieścią o przemijaniu. Zagłębie Ruhry i miasteczko Recklinghausen, gdzie rozgrywa się akcja filmu, przeobraziło swoje oblicze z przemysłowego na kulturalne. Zmianie uległy też relacje rodzinne. Hans-Peter jest wnikliwym obserwatorem toczącego się obok niego życia i ma wyjątkowy talent, aby obserwacje te wykorzystać w tworzonych na poczekaniu skeczach, dowcipach i parodiach.

Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit

 

Błąd systemu (Systemsprenger)

Kino znad granicy
(dramat)
Niemcy 2019; 1 godz. 58 min.
reżyseria: Nora Fingscheidt
scenariusz: Nora  Fingscheidt
zdjęcia: Yunus  Roy  Imer

obsada: Helena Zengel, Albrecht Schuch, Gabriela Maria Schmeide, Lisa Hagmeister

opis filmu: Benny,  dziewięcioletnia  bohaterka  nagrodzonego  na  festiwalu  Berlinale  filmu  Nory  Fingscheidt,  nie  jest,  delikatnie  mówiąc,  łatwym  dzieckiem.  Naznaczona  traumą,  oddana  przez  bezradną  matkę  pod  kuratelę  Jugendamtu, osławionego niemieckiego ośrodka opiekuńczego  dla  dzieci  i  młodzieży,  nie  daje  się  wtłoczyć  w  wyznaczone  przez  wychowawców  ramy  funkcjo-nowania  w  otaczającym  ją  świecie.  Jeśli  nie  czuje  się  komfortowo, jeśli coś jej się nie spodoba, jeśli ktoś chce jej coś narzucić lub ją do czegoś zmusić, Benny protestuje i broni się tak, jak potrafi: krzykiem, atakiem furii, agresywnym zachowaniem, niekiedy próbuje stosować przemoc.  Dziewczynka  ma  za  sobą  liczne  pobyty  w  klinice  psychiatrycznej, nie udało się jej też umieścić w żadnej zastępczej rodzinie, przed jej nieznośnym charakterem kapitulują  kolejne  domy  dziecka.  Jedyną  osobą,  która  znajduje  z  Benny  nić  porozumienia  jest  Micha,  przydzielony  jej  specjalny  opiekun,  pracujący  na  co  dzień  z najtrudniejszą, zagrożoną przestępczością młodzieżą. I  kiedy  między  nim  a  dzieckiem  rodzi  się  jakiś  rodzaj  więzi,  której  bohaterka  filmu  tak  bardzo  potrzebuje,  okazuje się, że kłóci się ona z zasadami zawodu, który wykonuje Micha i młody opiekun musi zniknąć z życia swojej podopiecznej. Reżyserka portretując w swoim filmie system opieki nad dziećmi pozbawionymi możliwości dorastania w rodzinnym  domu,  stawia  pytanie  o  jego  sens.  Bo  czy  można  wychowywać kogoś bez zapewnienia mu jakiejkolwiek zastępczej więzi, skoro ta prawdziwa relacja z kimś
bliskim nie może zostać zaspokojona?

 Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit

 

Lotte w Bauhausie (Lotte am Bauhaus)

Kino znad granicy
Niemcy, Czechy 2019; 1 godz. 45 min.
reżyseria Gregor  Schnitzler
scenariusz Jan  Braren
zdjęcia Christian Stangassinger

obsada: Alicia von Rit-tberg, Noah Saavedra, Jörg Hartmann, Nina Gummich| produkcja: UFA Fiction i Degeto Film, MDR

opis filmu: Lotte, młoda, mądra i utalentowana plastycznie kobieta, pracuje w zakładzie stolarskim ojca, pomagając mu pro-wadzić księgowość, a każdą wolną chwilę wykorzystuje na rysowanie. Podczas zamieszek ulicznych dziewczyna poznaje  Paula,  studenta  Bauhausu  i  za  jego  namową  postanawia  wstąpić  w  mury  nowej,  awangardowej  szkoły, która od niedawna działa w Weimarze. W wyni-ku tej nieakceptowanej przez ojca decyzji, Lotte będzie zmuszona  opuścić  dom  i  zerwać  kontakty  z  rodziną.  Obserwując  losy  nowej  studentki  poznajemy  historię,  ideę  i  mistrzów  Bauhausu,  najlepszych  wychowanków  tej  szkoły  i  najbardziej  znane  projekty,  które  stały  się  ikonami  nowoczesnego  wzornictwa  i  architektury.  Przez filmowe kadry przewijają się sławni artyści i architekci z dyrektorem i założycielem szkoły Walterem Gropiusem na czele. Lotte uczęszcza na zajęcia do Johannesa Ittena i Oskara Schlemmera, przyjaźni się z Josefem Albersem,  jego  późniejszą  żoną,  Anni  Fleischmann i z Friedl Dicker, zamordowaną  później  w Auschwitz  architektką i projektantką. Film pokazuje też historię emancypacji kobiet. Studentki Bauhausu,  choć  chętnie  przyjmowane  na  tę  uczelnię,  wcale nie miały w jej murach łatwo. Zgodnie z męskim wyobrażeniem  o  kobiecych  predyspozycjach,  powinny  zajmować się tkactwem. Jeśli upierały się, aby pracować nad  projektami  architektonicznymi  lub  meblarskimi,  były odsyłane z kwitkiem. I tylko niezwykły upór, determinacja i ciężka praca, pozwoliły im realizować własne pasje i zainteresowania.

 

 Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit

 

Mali Germanie (Kleine Germanen)

Kino znad granicy
(dokumentalno-animowany)
Austria, Niemcy 2018; 1 godz. 30 min.
reżyseria: Mohammad Farokhmanesh, Frank Geiger
scenariusz: Frank Geiger, Armin Hofmann, Mohammad Farokhmanesh
zdjęcia: Marcus Winterbauer

obsada:

opis filmu: Kleine Germanen nie jest typowym filmem dokumentalnym. Zrealizowany przez duet reżyserski Franka Geigera i Mohammada Farokhmanesha obraz, obok wywiadów i  materiałów  archiwalnych,  zawiera  część  animowaną,  która opowiada historię głównej bohaterki filmu, od lat 70. do współczesności. Elsa, wychowywana przez dziadka nazistę, dorasta w kulcie germańskich mitów, dyscypliny, odwagi,  szacunku  dla  tradycji  i  rodziny  oraz  pogardy  dla innych. To kłóci się z oficjalnym szkolnym programem i  z  życiem,  jakie  toczy  się  poza  domem,  a  podwójna  egzystencja  nie  pozostaje  bez  wpływu  na  psychikę  dziecka.  Elsa  szuka  więc  podobnych  sobie  ludzi  i  trafia  do środowiska prawicowych ekstremistów, gdzie poznaje przyszłego męża. Jej rodzina wiedzie niespokojne życie, przerywane aktami politycznej i społecznej, później tak-że domowej przemocy. Świat Elsy zachwieje się dopiero, kiedy urodzi dziecko z syndromem Downa, którego ani oj-ciec, ani ludzie, wśród których żyją, nie chcą zaakceptować.Bohaterka  filmu  jest  jedną  z  tych  osób,  które  zdecydowały  się  –  nie  bez  konsekwencji  –  opuścić  prawicowo ekstremistyczne środowisko.  Elsa  żyje  w  ukryciu  (stąd  pomysł  na  animację),  inni  zdecydowali  się  wystąpić  przed  kamerą.  Reżyserzy  rozmawiają  także  z politykami reprezentującymi prawicowe partie i ruchy w  Niemczech  i  Austrii,  ale  też  z  wywodzącymi  się  z  tej  opcji  „ekspertami”.  Promowany  przez  nich  narodowo--patriotyczny  model  wychowania  i  rodziny,  staje  się,  w porównaniu z ofertą liberalnego i opartego na zasadach konkurencji społeczeństwa, coraz bardziej atrakcyj-ny. Twórcy filmu pokazują jego konsekwencje.

Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit

 

Obrazy bez autora (Werk ohne Autor)

Cykl: Kino znad granicy
(dramat, thriller)

Niemcy 2018; 3 godz. 2 min.
reżyseria: Florian Henckel von Donnersmarck
scenariusz: Florian Henckel von Donnersmarck
zdjęcia: Caleb Deschanel

obsada: Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula  Beer,  Saskia  Rosendahl|

opis filmu: W  2004  roku  berliński  dziennik  „Der  Tagesspiegel”  opu-blikował  artykuł,  którego  bohaterem  był  teść  Gerharda  Richtera,  jednego  z  najsławniejszych  współczesnych  niemieckich  artystów.  Ojciec  jego  żony,  lekarz  ginekolog  w czasie II wojny światowej, jako dyrektor kliniki w Dreźnie, współpracował przy wdrażaniu programu eutanazji dla  osób  psychiczne  chorych.  W  tym  samym  szpitalu,  przed śmiercią w 1944 roku, została poddana sterylizacji ciotka Richtera, Marianne. Artykuł ten stał się zalążkiem scenariusza filmu Floriana Henkela von Donnensmarcka. Bohater Obrazów bez autora, Kurt Barnert, podobnie jak jego pierwowzór, dorastał pod Dreznem, studiował w NRD malarstwo, a po ucieczce do Zachodnich Niemiec podjął dalszą naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. To tu powstają słynne rozmyte obrazy, których źródłem były rodzinne lub gazetowe zdjęcia, i które w niezwykły sposób splatają losy sprawcy i ofiary. Film Donnersmarcka to nie tylko szkic do biografii wybitnego artysty, to także opowieść o skomplikowanej niemieckiej powojennej historii. Najlepszym jej przykładem są  losy  ojca  Kurta  Barnerta  i  jego  teścia.  Ten  pierwszy,  zmuszony do wstąpienia do NSDAP, w powojennej NRD zo-staje pozbawiony możliwości pracy i popełnia samobójstwo,  podczas  gdy  wspomniany  wyżej  lekarz  ginekolog  układa się z Rosjanami i nadal świetnie prosperuje. Podobnie  jak  Życie  na  podsłuchu,  również  najnowszy  obraz  Donnersmarcka,  stał  się  przedmiotem  żywej  dyskusji  w  niemieckich  mediach.,  m.in.  za  sprawą  Gerharda  Richtera, który zarzucił reżyserowi nadużycie i wypaczenie jego biografii.

 Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit


Wacersdorf

Kino znad granicy
(dramat historyczny)

Niemcy 2018; 2 godz. 3  min.
reżyseria: Oliver  Haffner
scenariusz: Gernot  Krää, Oliver Haffner
zdjęcia: Kaspar Kaven

obsada: Johannes Zeiler, Anna Maria Sturm, Peter Jordan, Fabian Hinrichs, Sigi Zimmerschied|

opis filmu: to niewielka miejscowość położona w Górnym Palatynacie, regionie północno-wschodniej Bawarii.  Na  początku  lat  80.,  po  wyczerpaniu  się  zasobów  węgla  brunatnego  i  zamknięciu  okolicznych  kopalń,  mieszkańcy borykali się z problemami wysokiego bezrobocia, które w szczytowym momencie sięgało nawet 20 procent i było rekordowe w skali całego kraju. Wtedy to u miejscowego wójta pojawiają się politycy i lobbyści z propozycją inwestycji, która raz na zawsze położy kres problemom braku pracy i perspektyw rozwoju. W miej-scowości  ma  powstać  zakład  przerobu  odpadów 
jądrowych, całkowicie bezpieczny i czysty. Hans  Schuierer,  wójt  Wackersdorfu  początkowo  podchodzi  z  entuzjazmem  do  tych  planów,  później,  po  spotkaniach  z  mieszkańcami,  którzy  są  przeciwni  tej inwestycji, zmienia zdanie i staje po ich stronie, bio- rąc także aktywny udział w demonstracjach.Protesty,  jakie  w  latach  80.  przetoczyły  się  przez  ten  region stały się symbolem oporu i sprzeciwu obywateli przeciwko  politykom  i  ich  powiązaniom  z  biznesem.  Wackersdorf to film, który rekonstruuje tamte wypadki i  pokazuje  jak  rodzi  się  społeczeństwo  obywatelskie  i jaką siłę ma masowy sprzeciw. Cykliczne demonstracje mieszkańców  regionu,  do  których  dołączyli  ekolodzy  i  aktywiści  przeciwni  budowie  elektrowni  atomowych,  gromadziły co niedzielę prawie 100 tyś. ludzi, przeciwko którym wysyłano zastępy policji. Rozwiązanie problemu przyszło  całkiem  niespodziewanie  w  1986  roku,  kiedy  to wybuch reaktora elektrowni jądrowej w Czarnobylu pogrzebał wszelkie plany w tym zakresie.

 


Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit

 

Solid Gold

Kozzi Gangsta Film
(thriller polityczny)
Polska 2019; 2 godz. 25 min.

reżyseria Jacek Bromski
scenariusz Jacek Bromski
zdjęcia Arkadiusz Tomiak

obsada: Janusz Gajos, Andrzej Seweryn, Marta Nieradkiewicz, Olgierd Łukaszewicz, Danuta Stenka, Piotr Stramowski, Andrzej Konopka, Mateusz Kościukiewicz, Maciej Maleńczuk
 
opis filmu: Kaja Miller jest młodą, uczciwą policjantką. W czasie jednej z nieudolnie przeprowadzonych akcji zostaje porwana i zgwałcona. Uciekając zabija swoich oprawców, a w raporcie zataja okoliczności zajścia i odchodzi z pracy. Osiem lat później do Gdyni ściąga ją jej były szef, Nowicki, wysoki oficer CBŚ, który stoi na czele zespołu prowadzącego dochodzenie w sprawie biznesowo-politycznych powiązań na Pomorzu. Grupa ma za zadanie rozpracowanie przestępców zajmujących się budowaniem piramidy finansowej o ogromnym zasięgu. Tropy prowadzą do Kaweckiego – nieuczciwego biznesmena wykorzystującego polityczne znajomości do ochrony własnych interesów. Śledztwo zatacza coraz szersze kręgi i obnaża powiązania świata biznesu, służb i przestępczości zorganizowanej. 
 

Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Zielona Góra

Supernova

Kozzi Gangsta Film
(dramat społeczny)
Polska 2019, 1 godz. 18 min.

reżyseria Bartosz Kruhlik
scenariusz Bartosz Kruhlik
zdjęcia Michał Dymek

 
obsada: Marek Braun, Marcin Hycnar, Marcin Zarzeczny, Agnieszka Skibicka, Anna Mrozowska, Michał Pawlik, Paweł Koślik, Dariusz Dłużewski, Małgorzata Witkowska
 
opis filmu: Trzech mężczyzn, jedno miejsce i jedno zdarzenie, które zmieni życie każdego z nich. Utrzymana w realistycznym stylu uniwersalna historia opowiada o kilku godzinach z życia wiejskiej społeczności, przygląda się kondycji człowieka postawionego w sytuacji granicznej oraz stawia pytania o istotę przypadku i przeznaczenia. Krwista obyczajowa opowieść, oscylująca na granicy dramatu, thrillera i kina katastroficznego.
 

 Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Zielona Góra

 Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa

Kozzi Gangsta Film
(sensacyjny)
Polska 2019; 2 godz. 13 min.

reżyseria Maciej Kawulski
scenariusz Krzysztof Gureczny
zdjęcia Bartek Cierlica

 
osada: Marcin Kowalczyk, Tomasz Włosok, Natalia Szroeder, Natalia Siwiec, Adam Woronowicz, Jan Frycz, Piotr Rogucki, Janusz Chabior, Marek Dyjak
 
opis filmu: Akcja filmu zaczyna się w latach 70-tych – już wtedy młody bohater wie, że adrenalina smakuje bardziej niż mleko w proszku. Z czasem odkrywa też pragnienie pieniędzy, władzy i bycia ponad prawem. Rozpoczyna się transformacja, a jego gangsterski talent rozkwita. Wspólnie z przyjacielem buduje własną armię. Oparta na faktach historia bohatera po raz pierwszy pokazuje prawdziwe oblicze polskich mafiosów: zaczynali w kreszowych dresach i stworzyli organizację przestępczą, która przez chwilę panowała nad całym krajem. Finał tej historii nie został jednak napisany pociskami i krwią – czasem słowo rani mocniej niż kula, a miłość i przyjaźń mogą być lekarstwem, nawet w najbardziej okrutnych rękach.
 
 
 
Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Zielona Góra
 
 Psy 3. W imię zasad

Kozzi Gangsta Film
 ( sensacyjny)
Polska 2020; 2 godz. 6 min.
reżyseria Władysław Pasikowski
scenariusz Władysław Pasikowski
zdjęcia Maciej Lisiecki
 
obsada: Bogusław Linda, Marcin Dorociński, Cezary Pazura, Jan Frycz, Sebastian Fabijański, Tomasz Schuchardt, Mirosław Baka, Dominika Walo, Artur Żmijewski

opis filmu: Po latach odsiadki Franz Maurer wychodzi z więzienia i wkracza w nową Polskę, w której nic nie jest takie, jak zapamiętał. Kto i co czeka na człowieka, który przez ostatnie ćwierć wieku… nie robił nic? Jak odnajdzie się w świecie, w którym dawne zasady i lojalność przestały obowiązywać? Tego dowiemy się, gdy los ponownie połączy Franza i „Nowego”. Ich spotkanie zmieni wszystko.

 

 Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Zielona Góra 
 
Czarny mercedes

Kozzi Gangsta Film
(kryminał)
Polska 2019; 2 godz.
reżyseria Janusz Majewski
scenariusz Janusz Majewski
zdjęcia Arkadiusz Tomiak
 
obsada: Maria Dębska, Artur Żmijewski, Aleksandar Milićević, Andrzej Zieliński, Andrzej Seweryn, Bogusław Linda, Marcel Sabat, Sonia Bohosiewicz, Andrzej Mastalerz
 
opis filmu: Warszawa, czerwiec 1942 roku. W podejrzanych okolicznościach zostaje zamordowana Aneta Landau, żona szanowanego adwokata – Karola Holzera. Sprawę tajemniczego zabójstwa próbuje rozwikłać nadkomisarz Rafał Król, funkcjonariusz współpracującej z Niemcami Granatowej Policji, a równocześnie zaprzysiężony żołnierz polskiego podziemia. Kolejne tropy mnożą podejrzenia i ujawniają głęboko skrywane sekrety zmarłej oraz niejasne powiązania Holzera z wysoko postawionym oficerem SS – Maximilianem Grafem von Fleckensteinem. Czy nadkomisarz Król, który znajduje nieoczekiwanego sojusznika w osobie dowódcy Gestapo – Ernsta Kluge, zdoła odnaleźć mordercę kobiety, zanim ten ponownie przeleje krew?
 
 
Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Zielona Góra 
 
 Na bank się uda

Kozzi Gangsta Film
(komedia kryminalna)
 Polska 2019; 1 godz. 45 min
reżyseria Szymon Jakubowski
scenariusz Szymon Jakubowski
zdjęcia Patryk Jordanowicz
 
obsada: Marian Dziędziel, Lech Dyblik, Adam Ferency, Maciej Stuhr, Józef Pawłowski, Paulina Gałązka, Emma Giegżno, Przemysław Sadowski, Marian Opania
 
opis filmu: Trzech starszych panów dokonuje napadu na bank. Doskonale przygotowani, uzbrojeni po zęby i w maskach na twarzy, pod okiem kamer monitoringu wchodzą do banku i włamują się do podziemnego sejfu. Kiedy policja przyjeżdża na miejsce, ze zdziwieniem stwierdza, że nic nie zginęło. Ale czy na pewno? I tak splatają się losy trzech staruszków, młodego hakera i policyjnego informatyka. Jest i piękna dziewczyna. Pozostaje tylko pytanie, co czeka ich na końcu tej przygody, nagroda czy więzienna cela?
 
 
Dofinansowano ze środków Województwa Lubuskiego – Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego
 
 
Wszystko dla mojej matki
 
Polskie Kino. Filmy z lat 2019-2020
(dramat)
 zdjecia Tomasz Naumiuk
 
obsada: Zofia Domalik, Maria Sobocińska, Malwina Laska, Magdalena Celmer, Helena Englert, Joanna Połeć, Zuzanna Puławska, Alicja Czerniewicz, Edyta Januszewska
 
opis filmu: Opowieść o dorastaniu i osamotnieniu w realiach zakładu poprawczego. Główna bohaterka to Ola, dorastająca podopieczna zakładu poprawczego, do którego zaprowadziły ją koleje losu. Odebrana w wieku 5 lat matce - znanej sportsmence jest ofiarą nieudanej adopcji i jej konsekwencji. Życie nauczyło jej, że o swoje trzeba walczyć. Jej świat to bieganie, które pozwala zapomnieć o bolesnej codzienności.
 
 
Dofinansowano ze środków Województwa Lubuskiego – Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego
 
Ikar. Legenda Mietka Kosza
 
Polskie Kino. Filmy z lat 2019-2020
 (biograficzny)
Polska 2019; 1 godz. 59 min.
reżyseria Maciej Pieprzyca
scenariusz Maciej Pieprzyca
zdjęcia Witold Płóciennik
 
 obsada: Dawid Ogrodnik, Cyprian Grabowski, Piotr Adamczyk, Mikołaj Chroboczek, Wiktoria Gorodeckaja, Justyna Wasilewska, Michał Filipiak, Jowita Budnik, Jacek Koman
opis filmu: Film oparty na biografii tragicznie zmarłego w wieku 29 lat pianisty Mieczysława Kosza.
 
 
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
 
Sala samobójców. Hejter
 
Polskie Kino. Filmy z lat 2019-2020
 (thriller)
Polska 2020; 2 godz. 10 min.
reżyseria Jan Komasa
scenariusz Mateusz Pacewicz
zdjęcia Radosław Ładczuk

 obsada: Maciej Musiałowski, Agata Kulesza, Danuta Stenka, Vanessa Aleksander, Maciej Stuhr, Jacek Koman, Adam Gradowski, Piotr Biedroń, Jędrzej Wielecki
 
opis fimu: Tomek, student prawa Uniwersytetu Warszawskiego, zostaje przyłapany na plagiacie i wydalony z uczelni. Postanawia jednak ukrywać ten fakt przed światem i nadal pobiera pomoc finansową od państwa Krasuckich – rodziców Gabi, przyjaciółki z czasów dzieciństwa. Kiedy oszustwo wychodzi na jaw, skompromitowany chłopak traci zaufanie i życzliwość swoich dobroczyńców. Przepełniony gniewem i żalem, oddzielony od Gabi, w której skrycie podkochuje się od lat, Tomek planuje zemstę na Krasuckich. Szansa pojawia się, kiedy otrzymuje pracę w agencji reklamowej, a wraz z nią dostęp do najnowszych technologii i tajemnic stołecznej elity. Pod pozorem obowiązków zawodowych Tomek zaczyna inwigilować Krasuckich, aktywnie włączonych w kampanię polityczną kandydata na prezydenta stolicy – Pawła Rudnickiego. Wkrótce plan internetowego hejtera zaczyna nabierać coraz realniejszych kształtów, a droga do jego realizacji wiedzie przez wirtualny świat popularnej gry komputerowej.
 
 
 Dofinansowano ze środków Województwa Lubuskiego – Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego
 
 Zieja
 
Moje ulubione role drugoplanowe w polskim filmie fabularnym. Łukasz Maciejewski
  (biograficzny, dramat)
 Polska 2020; 1 godz. 52 min.
reżyseria Robert Gliński
scenariusz Wojciech Lepianka
zdjęcia Witold Płóciennik
 
obsada: Andrzej Seweryn, Zbigniew Zamachowski, Adam Grosicki, Mateusz Więcławek, Sławomir Orzechowski, Sonia Bohosiewicz, Marta Mazurek, Tadeusz Bradecki,
Andrzej Mastalerz, Redbad Klynstra-Komarnicki
 
opis filmu: Lata 70-te. Major SB chce "kupić" naiwnego księdza Zieję i zrobić z niego agenta, który skompromituje opozycję. Przesłuchania księdza stają się naturalnym pretekstem do wędrówki przez historię Polski wieku dwudziestego - od wojny bolszewickiej 1920 roku, przez II wojnę światową, aż do czasów współczesnych. Okazuje się, że naiwny ksiądz Zieja to mądry buntownik. Nie godził się na świat, w którym żył. Wyprzedzał swoją epokę. Samotna wędrówka bez paszportu do Rzymu w latach 30-tych, była myśleniem o Unii Europejskiej. Udzielenie katolickiego pogrzebu samobójczyni (w latach 20-tych ubiegłego wieku), to sprzeciw wobec kościelnych reguł. Głoszenie hasła "nigdy nie zabijaj nikogo, nawet swoich wrogów" w czasie II wojny światowej było sprzeciwem wobec mitów patriotycznych i zapowiadało modne później postawy pacyfistyczne. Zieja stawiał na szali swoje życie i wolność, w imię wyznawanych wartości moralnych, etycznych i religijnych. Film "Zieja" wyrasta z nurtu polskiego katolicyzmu, który jest oparty na wysokich standardach etycznych, ubóstwie i tolerancji oraz szacunku i miłości do drugiego człowieka. 
 

 
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
 
W lesie dziś nie zaśnie nikt
 
Moje ulubione role drugoplanowe w polskim filmie fabularnym. Łukasz Maciejewski
(horror)
Polska 2020; 1 godz. 45 min.
reżyseria Bartosz M. Kowalski
scenariusz Bartosz M. Kowalski, Mirella Zaradkiewicz
zdjęcia Cezary Stolecki
 
obsada: Julia Wieniawa-Narkiewicz, Michał Lupa, Wiktoria Gąsiewska, Stanisław Cywka, Sebastian Dela, Gabriela Muskała, Michał Zbroja, Piotr Cyrwus
 
opis filmu: Grupa nastolatków uzależnionych od technologii trafia na… obóz offline. Wspólna wędrówka po lasach bez dostępu do smartfonów nie zakończy się jednak tak, jak zaplanowali to organizatorzy. Będą musieli zawalczyć o prawdziwe życie z czymś, czego nie widzieli nawet w najciemniejszych zakamarkach internetu. W obliczu czyhającego w lesie śmiertelnego niebezpieczeństwa odkryją, czym jest prawdziwa przyjaźń, miłość i poświęcenie.
 

Dofinansowano ze środków Województwa Lubuskiego – Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego 
 
 Boże Ciało
 
 Moje ulubione role drugoplanowe w polskim filmie fabularnym. Łukasz Maciejewski
(obyczajowy)
Polska 2019; 1godz. 55 min.
reżyseria Jan Komasa
scenariusz Mateusz Pacewicz
zdjęcia Piotr Sobociński jr
 
obsada: Bartosz Bielenia, Aleksandra Konieczna, Eliza Rycembel, Tomasz Ziętek, Barbara Kurzaj, Leszek Lichota, Zdzisław Wardejn, Łukasz Simlat, Tomasz Wlosok 
 
opis filmu: Historia dwudziestoletniego Daniela, który w trakcie pobytu w poprawczaku przechodzi duchową przemianę i skrycie marzy, żeby zostać księdzem. Po warunkowym zwolnieniu chłopak zaprzyjaźnia się z proboszczem niewielkiej parafii. Pod nieobecność duchownego Daniel wykorzystuje niespodziewaną okazję i udając księdza, zaczyna pełnić posługę kapłańską w miasteczku. Jego metody ewangelizacji budzą spore kontrowersje wśród mieszkańców, z czasem jednak nauki i charyzma fałszywego księdza poruszają ludzi.
 
 
 
Dofinansowano ze środków Województwa Lubuskiego – Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego 
 
Pan T.
 
Moje ulubione role drugoplanowe w polskim filmie fabularnym. Łukasz Maciejewski
(dramat, komedia)
Polska 2019; 2 godz. 10 min.  
reżyseria Marcin Krzyształowicz
scenariusz Marcin Krzyształowicz, Andrzej Gołda
Zdjęcia Adam Bajerski
 
obsada: Paweł Wilczak, Sebastian Stankiewicz, Maria Sobocińska, Jerzy Bończak, Wojciech Mecwaldowski, Jacek Braciak,  Zdzisław Wardejn, Eryk Lubos, Katarzyna Warnke
 
opis filmu: Powstająca z powojennych ruin Warszawa roku 1953 to miejsce, w którym wszystko jest możliwe. Wszechobecna niepewność, donosy i kontrola oswajane są wódką i dobrym towarzystwem, w podziemiach kościoła daje się słyszeć jazz, a przypadkowe spotkanie w toalecie z I sekretarzem Bolesławem Bierutem może zakończyć się niespodziewaną nietrzeźwością. To wszystko zna z własnego doświadczenia niejaki Pan T. – uznany pisarz, który mieszka w hotelu dla literatów. Mężczyzna utrzymuje się z korepetycji dawanych pięknej maturzystce, z którą łączy go płomienny romans. Pewnego dnia do sąsiedniego mieszkania wprowadza się chłopak z prowincji, który marzy o karierze dziennikarza. Pan T. staje się dla niego mistrzem i nauczycielem. Życie głównego bohatera nabierze tempa, gdy władze zaczną podejrzewać go o niecne zamiary wysadzenia Pałacu Kultury i Nauki, ponętna uczennica zaszokuje go niespodziewanym wyznaniem, a Urząd Bezpieczeństwa zacznie śledzić każdy jego ruch. W tej rzeczywistości pełnej absurdów trudno będzie zachować powagę.
 
  
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
 
Ostrym nożem (Ostrým nožom)
 
Nagroda Cottbus  FilmFestival
(dramat)
Słowacja 2019; 1 godz. 29 min.
reżyseria Teodor Kuhn
scenariusz Teodor Kuhn, Jakub Medvecký
zdjęcia Denisa Buranová 

obsada: Roman Luknár, Ela Lehotská, Miroslav Krobot, David Hartl, Marián Mitaš

opis filmu: Poruszająca historia ojca, który postanowił wytropić zabójców dorastającego syna, postawić ich przed sądem, a zarazem uspokoić swoje wyrzuty sumienia. Kuhn i współscenarzysta Jakub Medvecký inspirowali się wciąż niewyjaśnionym morderstwem studenta Daniela Tupego w 2005 roku. Dramat psychologiczny z elementami thrillera podejmuje temat niesprawiedliwości w społeczeństwie zżeranym przez korupcję. Twórcy ukazują rzeczywistość, w której policja okazuje się bezsilna, a sądownictwo nie jest w stanie skazać ewidentnych sprawców. Kipiący emocjami film spotkał się z żywą reakcją widzów, wciąż mających w pamięci zabójstwo młodego dziennikarza Jána Kuciaka i jego narzeczonej Martiny Kušnírovej.

 Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit
 
 Siostra (Sestra)
 
Nagroda Cottbus  FilmFestival
 (dramat)
Bułgaria, Katar 2019; 1godz. 37 min.
reżyseria Svetla Tsotsorkova
scenariusz Svetla Tsotsorkova, Svetoslav Ovtcharov
zdjęcia Vesselin Hristov
 
obsada: Monika Naydenova, Svetlana Yancheva, Elena Zamyarkova, Assen Blatechky
 
opis filmu: Współczesna Bułgaria. W małym mieście mieszka matka z dwiema córkami. Nie mają łatwego życia, każdego dnia walczą o przetrwanie. Żeby nie myśleć tylko o trudnych, przyziemnych sprawach, młodsza córka wymyśla różne historie. Chce, by jej życie było bardziej interesujące, niż jest. W końcu zaplątuje się w sieć własnych konfabulacji i kłamstw. Nie zdaje sobie sprawy z tego, że niszczy tym samym uporządkowany świat swojej starszej siostry. Kiedy dziewczyny starają się naprawić całą sytuację, przypadkiem dowiadują się nieznanej im prawdy o swojej matce. Czy da się nie marzyć o innym życiu, kiedy twoje własne nie oferuje ci nic ciekawego? Opowiedziana z czułością historia tych, którzy żyją pozornie niezauważalnie.
 
 
 Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit 
 
 Obywatel Jones
 
Mistrzowie Kina - Agnieszka Holland
(thriller polityczny)
Polska, Ukraina, Wielka Brytania 2019; 1 godz. 59 min.
reżyseria Agnieszka Holland
scenariusz Andrea Chalupa
zdjęcia Tomasz Naumiuk
 
obsada: James Norton, Vanessa Kirby, Peter Sarsgaard, Joseph Mawle, Kenneth Cranham, Celyn Jones, Krzysztof Pieczyński, Fenella Woolgar
 
opis filmu: Oparta na faktach opowieść o młodym walijskim dziennikarzu, który w latach 30. jako jeden z pierwszych opisał Wielki Głód na Ukrainie.
 
 

Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Zielona Góra 
 
Oficer i szpieg
 
Mistrzowie Kina - Roman Polański
(biograficzny, polityczny, dramat historyczny)
Francja, Włochy 2019; 2 godz. 6 min.
reżyseria Roman Polański
scenariusz Robert Harris, Roman Polański
zdjęcia Paweł Edelman

obsada: Jean Dujardin, Louis Garrel, Emmanuelle Seigner, Grégory Gadebois, Herve Pierre, Wladimir Yordanoff
 
opis filmu: W 1894 r. Francuski oficer artylerii Alfred Dreyfus został uznany za szczególnie niebezpiecznego przestępcę i skazany na dożywotne wygnanie. Oficjalnym zarzutem jest zdrada i szpiegostwo, którego miał się dopuścić na rzecz Niemiec. Jednak jego były mentor, a obecnie nowy szef wywiadu Georges Picquart nie daje wiary oficjalnej wersji. Przekonany, że sytuacja jest znacznie bardziej skomplikowana, niżeli świadczą o tym pozory, rozpoczyna własne dochodzenie. Licząc, że zdoła dotrzeć do prawdy i przywrócić dobre imię oficera podejmuje się próby dotarcia do tajnej teczki rzekomo zawierającej wszystkie dowody winy Dreufusa. Na szali położona zostaje nie tylko obiecująca kariera Picquarta, ale i groźba wywołania skandalu na międzynarodową skalę.
 
 
Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Zielona Góra 
 
 
Malowany ptak (Nabarvené ptáče)
 
Maraton filmowy
Literatura a film
(dramat wojenny)
Czechy, Słowacja, Ukraina 2019; 2 godz. 49 min.
reżyseria Václav Marhoul
scenariusz Václav Marhoul
 

obsada: Petr Kotlár, Lech Dyblik, Nina Šunevič, Ala Sakalova, Aleksiej Krawczenko, Petr Vaněk, Jitka Čvančarová, Barry Pepper, Julian Sands, Udo Kier, Harvey Keitel, Stellan Skarsgård

opis filmu: Adaptacja powieści o holokauście Jerzego Kosińskiego pt. "Malowany ptak". W filmie przedstawiona jest historia sześcioletniego żydowskiego chłopca mieszkającego we wschodniej Europie, ukrywanego przez rodziców w celu uniknięcia nazistowskich obozów koncentracyjnych tworzonych podczas II wojny światowej.

Bezimienny, pozbawiony tożsamości mały chłopiec, uważany jednakowoż przez wielu za Żyda, błąka się po nienazwanych wsiach Europy Wschodniej, napotykając przejawy tak niesamowitego okrucieństwa i dehumanizacji, że wydawać by się mogło, że akcja filmu rozgrywa się w mrokach Średniowiecza, gdy mieszkańcy Starego Kontynentu byli znacznie bardziej prymitywni niż w XX wieku. Jak bowiem określić wyrywanie ludziom gałek ocznych, odrażające psychoseksualne perwersje czy palenie żywego zwierzęcia? A jednak film ma miejsce w trakcie II wojny światowej, a chłopak doświadcza, nierzadko w niemym milczeniu, horrorów, które nie wydarzyły się aż tak dawno, by móc o nich dziś łatwo zapomnieć. I aż trudno zdecydować, czy bardziej przerażające są epizody z udziałem brutalnych tortur, pedofilii i mordowania dla przyjemności, czy jednak przejawiana przez większość napotykanych przez chłopca prostych ludzi ignorancja, zabobonność i święta wiara, że jeśli ktoś jest od nich inny, musi być diabłem wcielonym.

 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Punktu Informacji Europejskiej "Europe Direct"
 
 
Szarlatan
 
Film zamknięcia
(dramat)
Czechy, Irlandia, Polska, Słowacja 2020; 1 godz. 40 min.
reżyseria Agnieszka Holland
scenariusz Marek Epstein
zdjęcia Martin Štrba
 
obsada: Ivan Trojan, Juraj Loj, Josef Trojan, Jaroslava Pokorná, Vladimír Polívka, Joachim Paul Assböck, Jana Kvantíková, Martin Myšička, Miroslav Hanuš
 
opis filmu: Film opowiada o słynnym czeskim uzdrowicielu, Janie Mikolášku. Urodzony w 1887 roku Mikolášek był medycznym samoukiem, który dzięki ogrodniczej profesji znakomicie poznał świat roślin i ich lecznicze właściwości. Ze swoich umiejętności słynął w całych Czechach, a wśród pacjentów byli m.in. Tomas Masaryk, prezydent przedwojennej Czechosłowacji, aktorka Olga Scheinpflugová, malarz i grafik Max Švabinski, kompozytor Josef Bohuslav Foerster, wirtuoz skrzypiec Jaroslav Kocian, a także komunistyczny premier powojennej Czechosłowacji Antonín Zápotocký, po śmierci którego władze zdecydowały się na wtrącenie uzdrowiciela do więzienia. Główna akcja filmu rozgrywać się będzie w latach 50. XX wieku i opowie o zderzeniu Mikoláška z machiną komunistycznego systemu.
 
 
Polska Toskania
 
Dokument na Kozzi
(dokument)
Polska 2019; 57 min.
reżyseria Michał Szymanowicz
 

opis filmuFilm dokumentalny „Polska Toskania” to projekt, nad którym ekipa filmowa pracowała przez rok. Powstał na zlecenie „Gazety Lubuskiej”. Film jest fascynującą podróżą w czasie i przestrzeni, podczas której poznajemy historię lubuskich winnic oraz bogato rozwiniętą bazę enoturystyczną. Spotykamy obecnie działających winiarzy – ludzi, dla których winiarstwo to sztuka, pasja i sposób na życie. Przewodnikiem po winnych zakątkach Ziemi Lubuskiej jest Tomasz Kolecki, wielokrotny Mistrz Polski Sommelierów, ekspert, juror winiarki i gastronomiczny. Ta wędrówka szlakiem wina, tradycji i pasji jest również pretekstem do pokazania piękna regionu. Zachwyt wzbudzają zwłaszcza zdjęcia z lotu ptaka. Dokument „Polska Toskania” to jedyny taki film o naszym regionie i naszym winiarstwie.

 
Historie niezapomniane
 
Dokument na Kozzi
(dokument)
Polska 2017; 40 min.
reżyseria Barbara Laris, Andrzej Winiszewski
scenariusz Barbara Laris, Andrzej Winiszewski
zdjęcia Hubert Bąk
 
opis filmu: Pięciu współczesnych świadków w wieku od 81 do 93 lat opowiada o swoich osobistych przeżyciach w Trzebielu w Polsce - dawnym Triebel - podczas drugiej wojny światowej. Film przyjmuje dwie perspektywy: Niemców, którzy siłą wygnani z miasta, oraz Polaków, którzy w Trzebielu znaleźli nowy dom. Polsko-niemiecki projekt „Historie Niezapomniane” to świadome zestawienie odpowiednich losów, łącząc tym samym niepowtarzalne historie z przeszłości i teraźniejszości mieszkańców Niemiec i Polski.

 

 
 

 

 


 
 
 

 

 

 

Go to top
Template by JoomlaShine