Kino Polskie. Filmy z lat 2019-2020

Od lat w ramach Festiwalu prezentowany jest cykl Kino Polskie. Obejmuje on interesujące rodzime produkcje filmowe z ostatnich dwóch lat. W tym roku przedstawione zostaną filmy obyczajowe i biograficzne wyprodukowane w latach 2019-2020, nominowane i nagrodzone w konkursach polskich, dostrzeżone przez krytyków. Spośród zaprezentowanych filmów Jury Festiwalu wyłoni tegorocznych laureatów. 

Statuetki przyznane zostaną w następujących kategoriach: Grand Prix czyli Klaps 2020 dla reżysera najlepszego polskiego filmu fabularnego; Klaps 2020 za najlepszą rolę filmową w polskim filmie fabularnym, Klaps 2020 za najlepszą drugoplanową kreację aktorską w polskim filmie fabularnym, Klaps 2020 za całokształt osiągnięć artystycznych w dziedzinie filmu przyznany reżyserowi lub aktorowi, Klaps 2020  za najlepszy film kryminalny, gangsterski, sensacyjny czyli kino akcji.

W kinie konkursowym zobaczymy, m.in.:

  • Obywatel Jones, reż. Agnieszka Holland
  • Ikar. Legenda Mietka Kosza, reż. Maciej Pieprzyca, 2019, 1h 59'
  • Boże ciało, reż. Jan Komasa
  • Pan T., reż. Marcin Krzyształowicz, Marcin Krzyształowicz, Polska 2019, 2h 10'
  • Wszystko dla mojej matki, reż. Małgorzata Imielska, Polska 2019, 1h 43'
  • Sala samobójców. Hejter, reż. Jan Komasa, Polska 2019, 1h 24'
  • W lesie dziś nie zaśnie nikt, reż. Bartosz M. Kowalski, Polska 2020, 1h 45' 
  • Żelazny most, reż. Monika Jordan-Młodzianowska, Polska 2019, 1h 24'
  • Zieja, reż. Robert Gliński, Polska 2020, 1h 52'

Kozzi Gangsta Film nawiązujący do początków Festiwalu, który wtedy odbywał się w Kargowej, w ramach którego pokażemy szereg obrazów kryminalnych. Projekcje będą uzupełnione komentarzami prawników.

  • Solid Gold, reż. Jacek Bromski, Polska 2019, 2h 25'  Zapowiedź mec. Filip Woziński
  • Psy 3. W imię zasad, reż. Władysław Pasikowski, Polska 2020, 2h 06'   Zapowiedź mec. Piotr Majchrzak 
  • Czarny mercedes, reż. Janusz Majewski, Polska 2019, 2h   Zapowiedź mec. Magdalena Pająk
  • Na bank się uda, reż. Szymon Jakubowski, Polska 2019, 1h 45'   Zapowiedź mec. Antoni Przybyła     
  • Supernova, reż. Bartosz Kruhlik, Polska 2019, 1h 18'   Zapowiedź mec. Urszula Bartkowiak
  • Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa, reż. Maciej Kawulski, Polska 2019, 2h 13'   Zapowiedź mec. Anna Pawlikowska

Filmy w tym cyklu oceni i nagrodzi statuetką Klaps 2020 za najlepszy film kryminalny, gangsterski, sensacyjny czyli kino akcji Jury w składzie: mec. Urszula Bartkowiak, mec. Magdalena Pająk, mec. Anna Pawlikowska, mec. Piotr Majchrzak, mec. Antoni Przybyła, mec. Filip Woziński.

Moje ulubione role drugoplanowe w polskim filmie fabularnym. Łukasz Maciejewski –  znany krytyk, autor, wykładowca, dyrektor Festiwalu Kino na Granicy poprowadzi cykl, w którym zaprezentuje i omówi pięć wybranych przez siebie filmów:

  • Zieja, reż. Robert Gliński, Polska 2020, 1h 52'    Gość: Zbigniew Zamachowski 
  • W lesie dziś nie zaśnie nikt, reż. Jacek Bromski, Polska 2019, 2 h 25'  
  • Boże Ciało, reż. Jan Komasa 2019, 1h 55'   Gość: Barbara Kurzaj
  • Pan T., reż. Marcin Krzyształowicz, Polska 2019, 2h 10'   Gość: Sebastian Stankiewicz
  • Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa, reż. Maciej Kawulski, Polska 2019, 2h 13'   Gość: Tomasz Włosok

Kino znad granicy prezentować będzie niemiecką panoramę filmową w ramach partnerstwa z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej m.in. filmy:

  • Moje dzieciństwo i ja  (Der Junge muss an die frische Luft), reż. Caroline Link, Niemcy 2018, 1h 40’ (wersja niemiecka)
  • Błąd systemu  (Systemsprenger), reż. Nora Fingscheidt, Niemcy 2019, 1h 58’
  • Złote rybki  (Die goldfische), reż. Alireza Golafshan, Niemcy 2019, 112’
  • Wackersdorf,  reż. Oliver Haffner, Niemcy 2018, 2h 03’
  • Lotte w Bauhasie  (Lotte am Bauhaus), reż. Gregor Schnitzler, Niemcy 2019, 1h 45’
  • Mali Germanie  (Kleine Germanen)reż. Mohammad Farokhmanesh, Frank Geiger, Niemcy 2018, 1h 30
  • Obrazy bez autora  (Werk ohne Autor), reż. Florian Henckel von Donnersmarck, Niemcy 2018, 185’ 

Nagroda Cottbus Filmfestival

Od 2012 roku partnerem Festiwalu jest impreza odbywająca się po drugiej stronie Odry FilmFestival Cottbus (Niemcy). Współpracując z organizatorami FFC oraz z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej wzbogacamy program naszego Festiwalu o ważne produkcje współczesnego kina niemieckiego i środkowoeuropejskiego:

  • Ostrym nożem (Ostrým nožom), reż. Teodor Kuhn, Słowacja 2019, 1h 29’ Zapowiedź: Bern Buder

  • Siostra (Sestra), reż. Svetla Tsotsorkova, Bułgaria, Katar 2019, 1h 37’ (tylko dla dorosłych!) Zapowiedź: Bern Buder

Mistrzowie kina  - Agnieszka Holland

  •  Obywatel Jones, reż. Agnieszka Holland, Polska, Ukraina, Wielka Brytania, 1h 59’

Mistrzowie kina - Roman Polański

  • Oficer i szpieg, reż. Roman Polański, Francja, Włochy 2019, 2h 06’

Maraton filmowy - Literatura a film

  • Malowany ptak (Nabarvené ptáče) wg powieści Jerzego Kosińskiego, reż. Vaclav Marhul, Czechy, Słowacja, Ukraina 2019, 2h 49

Dokument na Kozzi 

  • Polska Toskania. Szlakiem tradycji , reż. Michał Szymanowicz, Polska 2019, Polska  2019, 57'
  • Historie niezapomniane, reż. Barbara Laris, Andrzej Winiszewski, Polska 2017, 40'

Ponadto w Żarach:

  • Dziennik pokładowy: Czekajac na lekarzy z dziobami - pokaz filmów sekcji filmowo - teatralnej "MIOT" ŻDK 
  • Film dokumentalny smartfonem - warsztaty filmowe prowadzone przez Aleksandrę Pachałko

Retrospektywa Kino wg Andrzeja Draguły. Wiara Europy

Tegoroczny przegląd autorski zatytułowałem „Wiara Europy”. Oczywiście, trudno mówić o wierze całego bardzo zróżnicowanego kontynentu. Religia ma się bardzo różnie w krajach Europy Zachodniej, Północnej, Środkowej czy Wschodniej. Odmienne tradycje teologiczne, kulturowe, a także związki polityczne poprowadziły Kościoły Europy bardzo odmiennymi drogami. Rok temu przyglądaliśmy się transformacjom religijno-obyczajowym w Rosji poprzez pryzmat filmów Andrieja Zwiagincewa. Dwa lata temu wyruszyliśmy aż do Kanady, bo w filmach Bernarda Emonda zobaczyć, jak się ma religia w społeczeństwie silnie zsekularyzowanym. A jak jest w Europie Zachodniej, a dokładniej – we Francji czy Belgii? Klasycznie rozumiana teoria sekularyzacja mówiła, że rola religii maleje wraz z modernizacją. Dzisiaj już nikt tego procesu nie rozumie tak mechanicznie i nieodwracalnie. Coraz częściej mówi się epoce postsekularnej, gdy Bóg nie tyle wyprowadził się z Europy, co zmienił w niej adres. Trzy zaproponowane na ten rok filmy mogą stanowić ilustrację tego procesu. Najpierw „Serafina” w reż. M. Provosta, który opowiada o życiu Séraphine Louis, francuskiej malarce prymitywistce żyjącej na przełomie XIX i XX wieku. Swoje inspiracje artystyczne malarka czerpała z katolickich obrazków dewocyjnych, a natchnienie malarskie mieszało się w jej życiu z religijną ekstazą. Jest w pewnym sensie świadkiem katolickiego odrodzenia w społeczeństwie francuskim. Drugi film to „Tajemnica objawienia” w reż. X. Giannoli. Można by powiedzieć, że objawienia są czymś charakterystycznym dla francuskiej duchowości: Lourdes, La Salette, paryska Rue du Bac. To największe sanktuarium maryjne, jakim jest Lourdes wciąż przyciąga miliony wierzących i niewierzących. Film stawia pytanie o rolę i potrzebę nadprzyrodzoności w życiu człowieka. Pyta o konieczność cudu, teofanii, objawienia się Boga i nadzwyczajnych wydarzeń dla wiary. A co z wiarą w czasach, gdy Bóg się już nie objawia? Trzeci obraz to „Młody Ahmed” w reż. braci Dardenne. Podobnie jak pokazywany przed kilku laty na festiwalu film pt. „Hadewijch” B. Dumonta, kino obraz braci Dardenne stawia pytanie o granicę między religią a fanatyzmem religijnym. Nie ma co ukrywać, że islam staje się religią atrakcyjną nie tylko dla imigrantów i ich potomków, ale także dla postchrześcijańskich Europejczyków. Ci, którzy poszukują religii jako społecznego pancerza, znajdują go w islamie, który – ze społecznego punktu widzenia – jest jak dawne, średniowieczne chrześcijaństwo. Stawia jasne wymagania i bezwarunkowo żąda ofiar. Dokąd zmierza wiara Europy? Nikt nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie. Jedno jest jednak pewne. Europejski kształt religii opisuje lepiej słowo transformacja niż zanik. Ale jak to bywa z transformacjami. Wiemy, co porzucamy. Nie wiemy, co w wyniku transformacji się wynurzy, co nowego powstanie. Francuskie i belgijskie kino próbuje śledzić te pokrętne drogi Boga i człowieka, które czasami krzyżują się w sposób zupełnie nieoczekiwany.

  • Tajemnica objawienia, reż Xavier Giannoli, Francja 2018, 2h 17'
  • Młody Ahmed, reż. Jean-Pierre Dardenne / Luc Dardenne, Belgia, Francja 2019, 1h 24'
  • Serafina, reż. Martin Provost, Belgia, Francja 2008, 2h  05'

Retrospektywa: Maciej Kozłowski

  • Miasto prywatne, reż. Jacek Skalski, Polska 1994, 1h 13'

  • Balanga, reż. Łukasz Wylężałek, Polska 1993, 1h 16'

Retrospektywa: Bogumił Kobiela

  • Eroica,  reż. Andrzej Munk, Polska 1957, 1h 18'

  • Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk, Polska 1960, 1h 47'

Retrospektywa: Kalina Jędrusik

  • Jutro premiera, reż. Janusz Morgenstern 1962, 1h 21'  

  • Gdzie jest trzeci król, reż. Ryszard Ber, Polska 1966, 1h 19'

Retrospektywa: Marian Opania

  • Palec Boży, reż. Antoni Krauze, Polska 1973, 1h 28'

  • Piłkarski poker , reż. Janusz Zaorski, Polska 1989, 1h 41'

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Go to top
Template by JoomlaShine